Etykiety

3FALA (4) AKTORZY (13) analog (8) ARCHITEKTURA (16) AUTA (1) AUTO (2) cieszyn (6) CZECHY (27) dagerotyp (2) ELA (2) FILMOWO (34) FOTOGRAFIE (66) GRAFFITI (5) hacele (2) HISTORIA (18) KINO NA GRANICY (11) kolodion (1) KONKURS (3) KORA (2) KSIĄŻKI (81) LISTY (2) lomo (31) lomografia (10) ŁODYGOWICE (7) magdalenki (2) MOTOR (2) MUZYKA (9) MUZYKA pewel mała (1) nurkowanie (2) OSOBISTE (31) paryż (2) pióra (2) PKP (2) POCZATEK (1) POCZTÓWKI (9) PODRÓŻE (22) Polska podróże pewel mała (1) PRAHA (29) PRASA (1) prl (13) STAWKOLOGIA (9) sverak (2) TEATR (3) winyle (4) ZNALEZISKA TARGOWE (30) żywiec (8)
Instagram

jeszcze...STAROCIE - CIESZYN.


Poranki cieszyńskie podczas kina na granicy były łatwe i przyjemne. Chodziłem spać niezbyt późno i  wstawałem wcześnie... ale były zimne i mgliste. Jednego dnia szczęście dopisało mi podwójnie, po jajecznicy na boczku. Spacerując w oczekiwaniu na projekcje, przypadkiem znalazłem dwa sklepy ze starociami w Cieszynie, i jeden po Czeskiej stronie.
 Ten po Czeskiej stronie jest własnością faceta którego poznałem w Żywcu na targu. On zawsze przyjeżdża kiedy Krzysiek wraca z nowym towarem wystawkowym z Austrii. Jest najwcześniej i wyławia pierwszy najfajniejsze rzeczy. Jego sklepik znajduje się przy bocznej uliczce rynku Czeskiego Cieszyna przeciwnego skrzydła ratusza.
 W naszym Cieszynie dwa sklepy znajdują się w rejonie teatru Im A.Mickiewicza. Jeden, przy ul. Michejdy, który prowadzi sympatyczna kobieta, gdzie wszystko jest poukładane, wycenione, i wygląda jakby jej specjalnością były meble, porcelana, zegary, srebra, i rzeczy po prostu wartościowe.
A drugi sklepik znajduje się przy ulicy Menniczej obok teatru. Ten sklep prowadzi pewien starszy pan słyący z niepunktualności, dla którego wszystko przedstawia jakąś wartość. Jak nie pieniężną to sentymentalną. U niego można kupić prawie wszystko jako u Maćka w Bielsku. I poruszać się w jego sezamie jest też trudno.
U niego niestety nic nie kupiłem, choć bardzo się starał,a u pani znalazłem książkę a właściwie album, "Riunione adratica di sicurta' Trieste". Wewnątrz piękne fotoreprodukcje architektury wielkich miast włoskich, austriackich, czeskich, słowackich, węgierskich, hiszpańskich, niemieckich, chorwackich, greckich, rumuńskich,  i jedno z warszawy
Kupiłem go dla Pragi... za 7 zł. Oto ona. Rok nieznany.





 
 


Po pobieżnych poszukiwaniach znalazłem informacje ze są to europejskie siedziby, firmy ubezpieczeniowej RaS, powstałej  w 1838r. w Trieście obecnie Alianz. Warszawa, Ul. Moniuszki 10. tam też była siedziba tow. ubezp. jednak jego nazwa już się nie zachowała a była pod tym podłużnym portykiem, wspartym na filarach.


Dziś rano jestem na polowaniu targowym... życzę sobie sukcesów.










3 komentarze:

  1. Pałac Adria <3 więc album lata 20ste, Adria była skończona bodajże w 24, reszty budynków nie chce mi się szukać, ale stylem odpowiadają temu czasu.
    Riunione miało jeszcze całkiem piękną siedzibę w Brnie, zaraz znajdę podlinkuje. Wydaje mi się, że będzie późniejsza, z lat 30tych funkcjonalizm. Bo Adria to art deco lub też nieistniejący według niektórych rondokubizm. Architekt Pavel Janak, człowiek wszystkich izmów, oraz niemiecki architekt Josef Zasche.

    OdpowiedzUsuń
  2. o, tutaj brno http://www.bam.brno.cz/objekt/c122-administrativni-budova-a-najemni-dum-pojistovny-riunione-adriatica-di-sicurta?filter=code

    OdpowiedzUsuń
  3. W gorącej wodzie kąpany. Skanowałem Praskie siedziby RaS, no bo Praga!!! Ale pominąłem nieświadomie inne budowle. Twoja podpowiedź kazała mi przejrzeć album raz jeszcze i oto efekty po aktualizacji... :-)

    OdpowiedzUsuń