Etykiety

3FALA (4) AKTORZY (13) analog (8) ARCHITEKTURA (16) AUTA (1) AUTO (2) cieszyn (6) CZECHY (27) dagerotyp (2) ELA (2) FILMOWO (34) FOTOGRAFIE (66) GRAFFITI (5) hacele (2) HISTORIA (18) KINO NA GRANICY (11) kolodion (1) KONKURS (3) KORA (2) KSIĄŻKI (81) LISTY (2) lomo (31) lomografia (10) ŁODYGOWICE (7) magdalenki (2) MOTOR (2) MUZYKA (9) MUZYKA pewel mała (1) nurkowanie (2) OSOBISTE (31) paryż (2) pióra (2) PKP (2) POCZATEK (1) POCZTÓWKI (9) PODRÓŻE (22) Polska podróże pewel mała (1) PRAHA (29) PRASA (1) prl (13) STAWKOLOGIA (9) sverak (2) TEATR (3) winyle (4) ZNALEZISKA TARGOWE (30) żywiec (8)
Instagram

Dwie Syrenki Warszawskie

Data może nieodpowiednia bo 11 listopada dawno był, jednak ostatni łomo spacer zakończył się kilkoma ciekawymi fotografiami. W bielskiej dzielnicy przemysłowej (okolice Placu Fabrycznego) znalazłem ładne, choć proste graffiti  Antify
Wspominam o tym ponieważ w Bielsku-Białej jest Syrenka "Warszawska" której historię mało kto zna. Wszyscy wiedzą o jej istnieniu w centrum miast ale skąd się wzięła sam nie miałem pojęcia i zasięgnąłem informacji.
Nikt ze znajomych czy rodziny (bo w dużej części pochodzą z Bielska) nie wiedział skąd się wzięła. Wychowany na korzystaniu z encyklopedii jako ostatnie źródło przeszukałem internet i tam znalazłem krótką historię Syrenki.
Ten pomnik-fontanna przedstawia Syrenkę podobną do tej warszawskiej. Autorem jest Ryszard Sroczyński (1905-1966) bielski artysta rzeźbiarz (absolwent ASP w W-wie). Fundusz Odbudowy Stolicy ufundował Syrenkę w 1954r  w podziękowaniu bielszczanom z wkład finansowy w odbudowę stolicy.
Zastanawiam się czy jest jeszcze gdzieś w Polsce inny przejaw wdzięczności warszawiaków za odbudowę miasta stołecznego. Poszukam informacji jak jeszcze bielszczanie pomagali warszawiakom. Lubię naszą Syrenkę, mamy namiastkę Warszawy u siebie.

2 komentarze:

  1. "znalazłem ładne, choć proste graffiti patriotyczne." - symbol 3 strzałek dzisiaj odnoszący się do Antify jako symbol patriotyczny... no po prostu śmiechłem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyznam, że nie wiedziałem nic o symbolice 3 strzałek... a patriotyczny, dlatego że antyfaszystowski... po prostu. Dzięki za informacje.

    OdpowiedzUsuń