Etykiety

3FALA (4) AKTORZY (13) analog (8) ARCHITEKTURA (16) AUTA (1) AUTO (2) cieszyn (6) CZECHY (27) dagerotyp (2) ELA (2) FILMOWO (34) FOTOGRAFIE (66) GRAFFITI (5) hacele (2) HISTORIA (18) KINO NA GRANICY (11) kolodion (1) KONKURS (3) KORA (2) KSIĄŻKI (81) LISTY (2) lomo (31) lomografia (10) ŁODYGOWICE (7) magdalenki (2) MOTOR (2) MUZYKA (9) MUZYKA pewel mała (1) nurkowanie (2) OSOBISTE (31) paryż (2) pióra (2) PKP (2) POCZATEK (1) POCZTÓWKI (9) PODRÓŻE (22) Polska podróże pewel mała (1) PRAHA (29) PRASA (1) prl (13) STAWKOLOGIA (9) sverak (2) TEATR (3) winyle (4) ZNALEZISKA TARGOWE (30) żywiec (8)
Instagram

BIOGRAFIA MALUCHA

fot:Oyrzanowska
Stoi i czeka na remont, nasz nowy - stary maluch "dla młodej pary" na osiemnaste urodziny. Po, chyba dwunastu latach historia zatoczyła wielkie koło. Miałem malucha  "600" z 1981r. szałwiowego (331 Polifarb Cieszyn). Zrobiłem w nim samodzielnie, dwa remonty karoserii z lakierowaniem i dwa remonty silnika z poprawą parametrów. Sprzedałem kiedy powiększyła się rodzina. Mam nadzieję, że służył komuś jeszcze długo.
Nie przypuszczałem, że przyjdzie mi jeszcze raz zmierzyć się z małym Fiatem.
Tym razem model '78 który o własnych siłach przejechał 500km do nowego domu w Pewli Małej, z miejscowości Lubsko niedaleko Żarów.
Wiele osób dowiedziało się o naszym nowym nabytku z fejsbuka czy instagramu.

Pod choinką w minione święta znaleźliśmy książkę "Biografia malucha" napisaną przez Przemysława Semczuka w 2014 roku. Aniołem z prezentami okazała się wyjątkowa Kobieta na karuzeli życia.
Budowę malucha znam na pamięć, ale jego historia nie była mi tak bliska.

Zakładowy Hotel Klubowy FSM dla gości i delegacji.
Wnętrze projektował W. Zin i zespół. BB ul. Laskowa 52
Książka jest zapisem faktów podanych z lekkością, okraszona kilkunastoma zdjęciami archiwalnymi i wieloma anegdotami jakie powstawały w tamtych czasach.
Biografia jest nie tylko życiorysem samochodu, ale również historią powstania fabryk, w Bielsku i Tychach. Przedstawia zmagania budowniczych z rzeczywistością okresu PRL'u i tym co charakteryzowało tamte czasy. Od braków materiałowych przez niedostatek fachowców, aż po skomplikowane układy na najwyższych szczeblach władzy od której wtedy wszystko zależało. Wyraziście pokazuje rozdźwięk pomiędzy tym co znaliśmy z prasy, radia i telewizji, a tym co spędzało sen z powiek nie tylko dyrekcji fabryki ale i zwykłym obywatelom borykającym się z deficytem części zamiennych na rynku.
To ciekawa lektura zwłaszcza dla ludzi którzy mają teraz maluchy, a nie pamiętają tamtych czasów. Dzięki niej łatwo przeniosą się do kolejki po benzynę na kartki, czy po części niepełnowartościowe do Bomisu. Przejadą się dookoła świata maluchem i dookoła Polski, a nawet zobaczą jak naprawia się fiacika na chodniku. Wyprodukowano prawie 3 400 000 sztuk. Kabriolety, kombi, dostawczego, do m malowania pasów na jezdni,  dla inwalidy, do wojska, a nawet trzykołowego. Ostatniego w 2000 roku.

tata
Wiele prototypów powstało w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym  OBR ,  później BOSMAL. Tam pracował mój ojciec i jego koledzy od których wiele się nauczyłem: Robert Biłko, Piotr Kajfosz, Mietek Kubica.